Neljä uudenvuodenlupausta jokaiselle kristitylle

Kuntosalit ja uimahallit täyttyvät viisi kiloa lihavammista ihmisistä, jotka ovat joulukinkkupäissään tehneet hartaan uudenvuodenlupauksen kääntää elämänsä ylösalaisin. Somessa jaetaan juhlallisia postauksia herkkulakosta, Netflix-paastosta ja tipattomasta tammikuusta (jota monet kristityt kutsuvat vain tammikuuksi), ja Instan kuvavirta täyttyy reippaasta talviurheilusta. Ennemmin tai myöhemmin nämä mahtipontiset lupaukset kuitenkin törmäävät laskiaispulliin, pääsiäissuklaaseen tai ties mihin kesän makkaroihin.

 

Myös hengelliset lupaukset yleensä tyssäävät jossakin vaiheessa. Niin moni tuntemani ihminen (minä myös) on luvannut lukea koko Raamatun vuoden aikana tai viettää joka päivä jonkin aika kunnianhimoisen ajan rukouksessa, mutta lopulta arjen hektisyys on vienyt näistä pyhistä lupauksista voiton.

 

On luonnollista, että ihmiset tekevät erilaisia lupauksia juuri uudenvuoden aikaan. Uusivuosi symboloi meille uutta alkua ja puhdasta pöytää. Eiköhän meillä kaikilla ole vuoden mittaan kertynyt jotakin, jonka haluaisimme noin vertauskuvallisesti lakaista pois, ja kattaa pöydän uusiksi. Ongelma ihmisten lupauksissa on vain se, että ne ajan saatossa ja kiireen keskellä niin helposti hiipuvat. Alkuvuoden into laantuu äkkiä, ja muut vaihtoehdot alkavat tuntua houkuttelevammilta.

 

Siksi haluankin tänä vuonna tehdä asian toisin. Aion kääntää katseeni pois omista hatarista lupauksistani, ja kuunnella sen sijaan Häntä, jonka lupaukset kestävät varmasti. Entä jos joulukatumuksen aiheuttaman pinnistelyn sijasta me kaikki aloittaisimme tämän vuoden levosta käsin keskittymällä Jumalan lupauksiin? Lue nämä lupaukset ja usko ne todeksi myös omaan elämääsi:

 

 

1. Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon. (Jer.29:11)

 

 

2. Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat, ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room.8:38-39)

 

3. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi. (Jes.1:18)

 

4. 25 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut. (Room. 8:28)

Jaakko Kujala

25-vuotias perheenisä ja kieltenopettaja. Palvelee Jyväskylän vapaaseurakunnalla opetustehtävissä sekä pienryhmänjohtajana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *